Per començar, hauríem de tenir clar que volem dir quan ens referim a la direcció de persones. Una definició força apropiada seria la que ens indica les funcions de les polítiques i pràctiques de direcció de personal que, resumidament, podríem dir que són aquelles que fan referència al conjunt d’orientacions i practiques que regulen les relacions dels membres amb l'organització. Aquestes pràctiques regulen els fluxos de personal (ingrés, assignació de llocs, promocions i ascensos, jubilacions, acomiadaments, etc.). Regulen també la dinàmica de contribucions i compensacions entre les persones i l'organització (valoració dels llocs de treball, avaluació de rendiments, sistemes de retribucions i incentius, qualitat de vida laboral...).
La direcció per valors és un model de gestió estratègica basat en el desenvolupament de factors culturals a les organitzacions. El terme "direcció per valors" va ser encunyat el 1997 pels professors Salvador García i Shimon Dolan. En aquest mateix any va aparèixer també l'obra novel·lada dels nord-americans Ken Blanchard i Michael O'Connor "Managing by Values" (1).
Segons Desirée Knoppen (2) d’ESADE, dirigir per valors és una nova eina d'un lideratge estratègic basat en els valors i en una cultura organitzativa, la finalitat de la qual és simplificar la complexitat organitzativa, orientar tots els membres de l'organització cap als objectius comuns i aconseguir el compromís d'un acompliment professional de qualitat en el dia a dia, o dit d’altra manera, es tracta d'una proposta que pretén anar més enllà de la direcció per objectius i de la direcció per instruccions, per tal de respondre eficaçment a les situacions actuals d'alta complexitat i incertesa que exigeixen alts nivells de confiança, compromís i creativitat per part de les persones.
Parlar de valors en el llenguatge empresarial és relativament nou. Sens dubte, suposa un canvi cultural en les organitzacions que afecta directament les qüestions estratègiques bàsiques. L'autèntic lideratge és, en el fons, un diàleg sobre valors. El futur de l'empresa es configura per mitjà de l'articulació de valors, de metàfores, de símbols i de conceptes que orientin les activitats diàries de creació de valor per part dels treballadors. El model defensa que hi ha tres tipus de valors que guien les empreses: els ètics, els emocionals i els econòmics.
La direcció per valors implica:
• Generar major cohesió interna on el compromís és factor fonamental.
• Generar una millor imatge externa, gràcies al relacions basades en la confiança en el llarg termini
• Facilitar la transició entre generacions de comandament pel fet que es comparteixen maneres de fer i de progressar.
• Augmentar ètica en tots els nivells de l'empresa disminuint les pèrdues fets deshonestos, robatoris o fraus.
• Facilitar la selecció de personal, gràcies a perfils anteriorment definits.
• Desenvolupar una cadena de lideratge fiable i compromès amb la filosofia de l'empresa.
Un esquema representatiu de la direcció de valors, podria ser el següent :
Imatge extreta de www.uoc.edu
__________________________________________________________
(1) "Managing by values"; Ken Blanchard i Michael O'Connor.
(2) Tesis doctoral “Interorganizational Adaptation and Learning within Supply Chain Partnerships”; Dra. Desirée Knoppen.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada